Program 2013

 
  • Bemærk: Vi ser også gerne redaktionschefer, redaktører og chefredaktører indstillet..
 

Verification

 
 

 

 

Dagsprogram, tirsdag den 28. maj

Moderator er Signe D. Jepsen, digital journalist, social curator, innovator og medstifter af  entreprenør-eventet Startup Weekend.

Konferencen har sit eget hashtag på Twitter, nemlig #RD2018, som du kan bruge til at stille spørgsmål på under konferencen.

 

10:30 – 11:00 Ankomst og registrering på Hotel Svendborg.

 

11:00 – 11:05 Velkomst

Danske Medier byder velkommen til konferencen og 24  timers oplæg og debat om medieverdenen.

 

11:05 –  11:50 Papiret på museum!

Et klassisk nyhedsmagasin er gået digitalt: Newsweek tog springet fra print til web og Ipad-version ved årsskiftet. Bureauchef Christopher Dickey for Newsweek i Paris fortæller om det internationale nyhedsmagasins første digitale måneder i 2013, og hvad det har betydet for journalistikken, kulturen og forretningsmodellen.

Og hvordan ser medielandskabet ud i 2018 set fra Newsweeks ledelse?

 

11:55 – 12:30 Annoncer – det er noget, vi redaktører står for i fremtiden

Annoncer, advertorials og betalt indhold er nogle af fremtidens modeller for ”de gamle”  medier. Hjemmets chefredaktør Marianne Gram fremviser de gode, de dårlige og de virkeligt onde eksempler på advertorials, mens direktør Rasmus Brylle fra Horisont Gruppen fortæller om annoncørproduceret indhold i fagblade, og hvorfor læserne kan lide det.  Hvor langt er redaktionerne gået i 2018 for at holde på annoncørerne?

 

12:30 – 13:15 Frokost

 

13:15 – 13:45  Nyhederne ligger i hånden

Mobilen er historiens hurtigst voksende medie. Direktør Tor Jacobsen fra VG Mobil A/S fortæller om de norske læseres eksplosive forbrug af nyheder på mobilen. Hør om journalistik og forretningsmodeller til mobil – før trenden vælter Danmark og dit medie! Vi får også en norsk anmeldelse af tre forskellige danske mediers mobilløsninger samt et bud på de bærbare mediers rolle i medieverden anno 2018.

 

13:45 –  14:10 The future of now

Hvordan ser medieverdenen ud i 2018? Henrik Føhns fra DRs Harddisken kommer hjem med dugfrisk teknologi fra Californien og tegner med al tydelighed en medievirkelighed de kommende år, der er ganske anderledes end i dag.

 

14:10  – 14:35 Sociale medier, hvordan bliver fremtidens kilde til research?

Redaktør Lise Bondesen Se & Hør fortæller, hvordan underholdningsjournalistikken bruger de kendtes twitter- og facebookprofiler som udgangspunkt for historier og nyheder. Og hvad bliver den næste nye kilde ?

 

14:35-15:00 Kaffe og kollegial snak

 

15.00-15.20:  Holder de presseetiske regler til 2018 – eller har EU dikteret nye inden da?

Skarp eksaminering af de ny-redigerede danske presseetiske regler fra DJ og Danske Mediers hånd. Er de til topkarakter eller dumpekarakter, overlever de i Danmark, og hvad med truslen om et EU-indgreb på området? Censor er studieleder Mark Ørsten, RUC.

 

15:20 – 15:55: Sociale medier – venner eller fjender i 2018 ?

Social Semantic (analysefirma, der hvert år tager pulsen på sociale medier og digital infrastruktur) sender DKs førende social medieekspert, Hans Tosti, der giver os overblikket over de danske mediers brug af sociale medier med en endnu ikke offentliggjort undersøgelse.  Dette helhedsbillede giver os en forsmag på potentialet i sociale medier i de kommende fem år og ser samtidig på annonceformater på sociale medier.

 

15:55 – 16:10 Det eneste gammeldags ved fremtidens Redaktørdøgn er denne pauses kolde øl – må medbringes i salen

 

16:10 – 16:45  Mit job i 2018

Den journalistiske entreprenør, den selvstændige med tre arbejdsgivere – og den fastansatte. En gruppe studerende fra SDU giver et bud på deres tilknytning til det redaktionelle arbejdsmarkedet anno 2018 – og indholdet i deres arbejdsdag.

 

16:45 – 17:15  Fremtiden er for entreprenører

Startup Weekend i København (april måned) giver medie-iværksættere muligheden for at teste deres gode ide. Det er andet år, entreprenører mødes og får professionel sparring på forretningsideer. Vi har ophavsmand og entreprenør Nikolaj Opstrup (Infopaq mfl.) og to gode eksempler med.

 

Aftenprogram, tirsdag den 28. maj

18:00 Afgang med bus til  Valdemars Slot  ved Svendborgsund. Velkomstdrink i den smukke maj-aften. Middag af fine fynske råvarer i riddersalen på selve slottet.

 

21:00 Hemmelig taler

 

24:00 Bus hjem, festen fortsætter i hotelbaren, der er åben til kl. 02.00.

Dagsprogrammet, onsdag den 29. maj:

 

For de friske:

06.30:  Morgensvømning i nabobygningen. (Billet i receptionen)

07.00 : Løbetur langs sundet med Jan Kristensen.

 

[Husk at tjekke ud af værelset inden 9.00]

 

09:00-09:40  Nyhedskriterierne på sociale medier

Sådan ser forsiden ud, når læserne bestemmer. Filip Wallberg, lektor på SDU og selvudnævnt nørd, demonstrerer sit nye offentlige FB-værktøj, der automatisk registrerer, når en avisnyhed deles på Facebook.  Og delte nyheder er en underkendt læsersucces, som redaktører skal tage seriøst og arbejde systematisk med i de kommende år, lyder rådet fra Walberg.

 

09:40 – 10:10 Da Facebook slog Google som trafikmotor

Simon Fancony, community manager for Information, har sin helt egne kriterier for, hvornår en artikel når Facebook. Aktualitet er uvæsentligt på nettet, hvor en et år gammel kronik sikrer lige så meget trafik til dagbladet Informations hjemmeside som Google. Hvad gør en artikel delbar – og hvad trækker kommentarer på sociale medier?  Hvor er Information henne på de sociale medier om fem år?

 

10:10 – 10:50 Google på fremtidens danske mediemarked

Dansk Youtube-kanal er åbnet, et nyt annoncemarked står klar  i Danmark, flow-tv i opbrud, et miks af kanaler. Hvordan ser 2018 ud? Googles Industry Leader/Media, Morten Petersen, fortæller om virkeligheden anno 2018. Hvilke annoncemarkeder har Google som nye mål?

 

10:50 Farvel og tak – på gensyn i 2019

Ved Danske Medier.